Related Posts with Thumbnails

Sunday, December 27, 2009

Fine Arts Quintet Band خماسي الفنون الجميلة

Marabit (Rast mode)
Fine Arts Quintet Band

(Khumasi l-Funun al-Jamila)
c. 1977, Baghdad, Iraq

عزف اغنيه مرابط من نغم الرست، اداء فرقة خماسي الفنون الجميلة (الكمان: غانم حداد، القانون: سالم حسين الامير، العود: روحي . الخماش، التشيلو: حسين قدوري، الرق: حسين عبدالله) من منتصف السبعينيات. مصدر التسجيل مجموعه الدكتور أحمد السبتي عبر الاستاذ فؤاد ميشو و جهود الاخ زهير بدر

Instrumental performance of "Marabit", an ancient Baghdadi peste in rast mode.



Violin: Ghanim Haddad (1925-)
Qanun: Salim Hussein al-Amir (1923-)
Oud: Rawhi al-Khammash (1923-1998)
Cello: Hussein Qadduri (1934-2006)
Riqq: Hussein Abdallah (1905-1982)

Photo by Gert Holmertz

*

Tidri b-Khabarna (Rast mode)
Fine Arts Quintet Band

(Khumasi l-Funun al-Jamila)
c. 1977, Baghdad, Iraq

اغنيه تدري بخبرنا او يالماشي الله وياك من نغم الرست والحان صالح الكويتي، اداء فرقة خماسي الفنون الجميلة (الكمان: غانم حداد، القانون: سالم حسين الامير، العود: روحي الخماش، التشيلو:حسين قدوري، الرق: حسين عبدالله) من منتصف السبعينيات

Baghdadi peste in rast mode, composed by Salih al-Kuwaiti



Violin: Ghanim Haddad (1925-)
Qanun: Salim Hussein al-Amir (1923-)
Oud: Rawhi al-Khammash (1923-1998)
Cello: Hussein Qadduri (1934-2006)
Riqq: Hussein Abdallah (1905-1982)


*

The Fine Arts Quintet Band (Firqat Khumasi l-Funun al-Jamila) was formed in 1975 by five pioneering professors of Western and Oriental music at the Institute of Fine Arts in Baghdad: Virtuoso violinist and composer Ghanim Haddad, Palestinian-born musician Rawhi al-Khammash (both students of Şerif Muhiddin Haydar Targan), qanun player Salim Hussein al-Amir (who accompanied Nazem al-Ghazali on his tours), Iraqi National Symphony Orchestra cellist and composer Hussein Mahdi Qadduri, and tabla master Hussein Abdallah (replaced by Ibrahim al-Khalil after he passed away in 1982). The band performed modern reinterpretations of traditional Iraqi songs as well as instrumental versions of maqams and personal compositions of the band members, which were received very favorably inside Iraq and abroad. Dozens of these performances were recorded and broadcast on Iraqi radio and television until the band's retirement in 1987.

فرقة خماسي الفنون الجميلة تأسست عام ١٩٧٥ من مجموعه من اساتذة الموسيقى الشرقية و الغربية في معهد الفنون الجميلة في بغداد: غانم حداد عازف الكمان والعود ومن تلاميذ الشريف محي الدين حيدر، عازف العود واستاذ الموشحات روحي الخماش، عازف القانون سالم حسين الامير الذي رافق الفنان ناظم الغزالي في معظم حفلاته، حسين مهدي صالح قدوري عازف التشيلو في الفرقة السمفونية الوطنية و رئيس قسم الموسيقى في المعهد آنذاك، حسين عبد الله عازف الطبله والرق المخضرم الذي رافق كبار قراء المقام منذ اوائل القرن العشرين (بعد وفاته حل محله ابراهيم الخليل)، و عزف معهم ايضا على آله الكمان احمد الجوادي استاذ الموسيقى وعضو الفرقه السمفونيه الوطنيه. قامت الفرقة بأعاده توزيع الكثير من الاغاني التراثية القديمة والمقامات والمقطوعات الشرقية بأسلوب جديد واكاديمي نال اعجاب جمهور عراقي وعربي وعالمي كما مثلت العراق في المحافل الموسيقية الدولية وسجلت للإذاعة والتلفزيون خلال عقدي السبعينيات والثمانينات حتي عام ١٩٨٧

Monday, December 21, 2009

Maqam Rast - Iraqi Maqam Ensemble

Maqam Rast
Iraqi Maqam Ensemble

Netherlands, 2003

* Recording and photos courtesy of Wisam Ayub and Muhammad Gomar (Netherlands).

تقسيم مقام رست منفرد على السنطور و الجوزه مع مقطوعة شروق (الحان الموسيقار جميل بشير) من اداء فرقة المقام العراقي في هولندا (السنطور: وسام ايوب العزاوي، الجوزه: محمد حسين گمر، الطبله: كريم درويش):



- Taqsim (improvisation) on the santur in rast mode with modulation in mansuri mode.
- Instrumental piece "Shuruq" in rast mode and a 4/4 wahda rhythm (composed by Jamil Bashir). (4:52)
- Taqsim on the joza in rast mode with modulation in mansuri mode. (6:25)


Santur: Wisam Ayub al-‘Azzawi
Joza: Muhammad Hussein Gumar
Tabla: Karim Darwish

Monday, December 14, 2009

Taqsim Santur - Maqam Rast تقسيم سنطور - مقام رست

Taqsim Santur - Maqam Rast
Muhammad Zaki Darwish

Baghdad, Iraq
c. 1980



- Taqsim (improvisation) on the santur in rast mode.
- Dulab in sharqi rast mode and a 4/4 wahda rhythm.

تقسيم سنطور عراقي مقام رست مع دولاب شرقي رست (ايقاع الوحده ٤/٤) من اداء الاستاذ محمد زكي درويش

Download

*

Mohamed Zaki Darwish is an Iraqi santur player and a performer of the art of the Iraqi Maqam, born in 1955. He learned to play santour at the Baghdad Musical Studies Institute and devoted his remaining academic years to teaching. He was awarded the Prize for Best Santur Player in Baghdad in 1976 and 1977. He left Iraq to continue other studies at Kodaly Institute in Hungary, where he became teacher. He has represented Iraq in many festivals, such as the Festival of Arab Music which took place in Baghdad in 1976 and 1977 and the seventh Cairo festival of Arab music in 1977. He has recorded several musical shows on Iraqi radio and television. He has played with and backed some of the most famous masters of the Iraqi maqam, now all deceased. His repertoire includes ancient songs and music. Mohamed Zaki thus contributes to preserve this traditional music, which originates in times immemorial and belongs to the Mesopotamian cultural heritage. He is currently a teacher at the High Institute of Music in the city of Souse in Tunisia.

محمد زكي درويش هو عازف سنطور ومؤدي للمقام العراقي، مولود في بغداد عام ١٩٥٥. درس آلة السنطور في معهد الدراسات الموسيقية في بغداد ثم عين أستاذا. حصل على جائزة أحسن عازف سنطور لسنتي ١٩٧٦و ١٩٧٧كما درس الموسيقى في دولة هنغاريا الشعبية في معهد كودالي. مثل العراق في أكثر بلدان العالم وشارك في مهرجانات عديدة منها مؤتمر الموسيقى العربية في بغداد ١٩٧٦،ومؤتمر الموسيقى العربية السابع في القاهرة ١٩٩٧. له عدة تسجيلات في إذاعة وتلفزيون العراق وبعض الدول العربية أيضاً و مارس عزف السنطور مع أشهر مطربي المقام العراقي .ساهم عبر تمكنه من أداء الكثير من الأغاني العراقية التراثية القديمة في الحفاظ على التراث الموسيقي العراقي والذي يشكل جزءً هاماً من إرث العراق الثقافي والحضاري العريق. يقوم حالياً بالتدريس في المعهد العالي للموسيقى في مدينة سوسه في تونس.

Tuesday, December 8, 2009

Maqam Rast - al-Chalghi al-Baghdadi (1950) مقام رست - الچالغي البغدادي

Maqam Rast and Peste
al-Chalghi al-Baghdadi

Baghdad, Iraq
c. 1950

Instrumental performance of Maqam Rast followed by an ancient Baghdadi peste "Fattah Ward il-Bagilla" (author unknown) in rast mode and 6/4 sengin sama'i rhythm.

مقام الرست و بسته بغدادية فتح ورد الباگله (ايقاع سنگين سماعي ٤/٦) من اداء فرقة الچالغي البغدادي، جوق يوسف بتو (السنطور: يوسف حوكي بتو، الجوزة: صالح شميل شمولي، الطبله: يهودا موشي شماس). تسجيل اذاعي من عقد الخمسينات في القرن الماضي قبل ترحيل اعضاء الفرقه واسقاط الجنسيه العراقيه عنهم



- Taqsim on the santur presenting the rast mode.
-
Mansuri piece (saba on G). (1:48)
- Return to rast and taslim by way of the negriz. (2:31)
- Taqsim on the joza in rast mode. (3:38)
-
Mansuri piece. (4:50)
-
Ibrahimi piece (bayat on G). (5:50)
- Return to rast. (6:23)
-
Meyana called Segah Balaban (rast on C'). (6:42)
-
Mathnawi piece (hijaz on G). (7:22)
- Return to rast and taslim by the way of the negriz. (8:24)
- Traditional peste in rast mode and 6/4 sengin sama'i rhythm. (8:42)


تقسيم على آلة السنطور بنغمة تحرير مقام الرست
قطعة المنصوري (صبا على النوى
العوده الى الرست و التسليم
تقسيم على آلة الجوزة بنغمة الرست
قطعة المنصوري
قطعة الابراهيمي (بيات على النوى
العوده الى الرست
الميانة و تسمى سيگاه بلبان (رست على الكردان
قطعة المثنوي (حجاز على النوى
العوده الى الرست و التسليم
بسته بغدادية قديمة بنغمة الرست و ايقاع سنگين سماعي ٤/٦

فتح ورد الباگله * عيشة كرب و مذله
آه عيشه كرب و مذله

يجي المحبوب شگله * عيني ليش بابا ليش
بوسة و عضة من خديدو

يعجبني لاگعد يمك * بدال الورد و اشتمك
آه بدال الورد و اشتمك

و الصوچ كله من امك * بابا ليش عيني ليش
بوسه و عضه من شفافو

فتح ورد الباگله * عيشة فرح و مذله
آه عيشه فرح ومذله


Santur: Yusuf Hugi Pataw (1886-1976)
Joza: Salih Shummel Shmuli (1890-1960)
Tabla: Yehouda Moshe Shammas (1884-1972)