Related Posts with Thumbnails

Wednesday, August 25, 2010

Maqam Mansuri - Najm al-Shaykhli نجم الشيخلي - مقام منصوري

Maqam Mansuri
Najm al-Shaykhli

Baidaphon 78 rpm
1925, Baghdad, Iraq

Rare recording of Maqam Mansuri by Najm al-Shaykhli (1893-1938), mumajid of the Gaylani mosque in Baghdad, accompanied by the eastern takht. Classical Arabic poetry attributed to Sheikh ‘Abdul Qadir al-Gaylani (1078-1166).



مقام المنصوري اداء نادر من الحاج نجم الشيخلي (١٨٩٣-١٩٣٨) ممجد الحضرة القادرية مع التخت الشرقي من تسجيلات بيضافون في بغداد عام ١٩٢٥

الشعر من قصيدة صوفية منسوبة للشيخ عبد القادر الگيلاني (١٠٧٨-١١٦٦). التسجيل من اعداد د.نعمان

انا من رجال لا يخاف جليسهم * ريب الزمان ولا يرى ما يرهب
أفلت شموس الاولين وشمسنا * ابدا على فلك العلا لا تغرب

مقدمه موسيقيه موزونه بنغم المنصوري وايقاع السماح ٤/٣٦
التحرير بلفظه (آي) بنغم المنصوري صعودا من الجهاركاه الى النوى والاستقرار المؤقت ثم الصعود بجنس صبا على درجه النوى ثم الاستقرار النهائى على درجه النوى
شطر من القصيده بنغم المنصوري
شطر بنغمه البيات على النوى ينتهي بالعوده الى المنصوري
تقسيم بنغمه البيات والمنصوري على آله القانون
بيت بنغمه المنصوري
بيت بنغمه البيات ثم قطعه العبوش وهي بيات على النوى
العوده الى نغمه المنصوري
(نهايه الوجه الاول من الاسطوانه
فاصله موسيقيه من نغمه المنصوري وايقاع السماح ٤/٣٦
بيت بنغمه المنصوري يبدأ بلفظه آي وينتهي بالجلسه ولفظه بابا
الميانه بنغمه الحسيني وتبدأ بجواب النوى بلفظه (واي واي، يا دوست) يتبعه بيت بنغمه الحسيني يبدأ بالرست على الكردان وينتهي البيات على الدوكاه
العوده الى المنصوري
قطعه المثنوي (حجاز على النوى)
التسليم بنغمه المنصوري

- musical introduction in mansuri mode on a 36/4 samah rhythm.
- tahrir in mansuri mode sung to the interjection "
ay". (0:21)
- a fragment of verse of the qasida in mansuri mode. (1:00)
- a fragment of a verse in bayat mode ending with a return to mansuri mode. (1:14)
- unmeasured improvisation on the qanun in bayat and mansuri modes. (1:37)
- a verse in mansuri mode. (1:50)
- a verse in bayat mode followed by a piece called ‘Abbush (bayat on g). (2:35)
- return to mansuri mode. (3:00)
(end of first side)
- musical interlude in mansuri mode on a 36/4 samah rhythm. (3:22)
- a verse in mansuri mode preceded by the interjection "
ay" and ending with the word "baba" (Iraqi-Arabic, father). (3:33)
- first meyana in husayni mode in the higher register sung to the words "
way way". (4:10)
- a verse in husayni mode ending with a return to mansuri. (4:28)
- a piece called Mathnawi (hjaz on g) consisting of two sung verses. (5:12)
- taslim in mansuri mode. (6:23)

Sunday, August 1, 2010

‘Abdul Rahman Khidhr عبد الرحمن خضر

Maqam Mansuri
‘Abdul Rahman Khidhr

Baghdad, Iraq, 1960s.



مقام المنصوري من اداء قارئ المقام عبد الرحمن خضر البياتي (١٩٢٥-١٩٨٤) وفرقه الچالغي البغدادي (السنطور: الحاج هاشم محمد الرجب، الجوزه: شعوبي ابراهيم الاعظمي، الطبله: عبد الرزاق الشبلي)، تسجيل اذاعي من الستينات. التسجيل من اعداد الاخ عمر كامل. القصيده للشاعر عبد الغفار الاخرس

شفها السير والاسى والغرام * و برأها الانجاد والاسهام
فترفق بها فأن حشاها * لو تأملتها جوى و غرام
يوم لاح الحمى فقلت لصحبي * هذه دارهم و تلك الخيام
فنثرنا من الهوى عبرات * فحسبنا ان الدموع ركام
كلمتنا الديار و هي سكوت * ان بعض السكوت كلام
ظعن الركب ضحوه وأراني * لم يطب لي بعد الحبيب مقام

Maqam Mansuri, classical poem by ‘Abd al-Ghaffar al-Akhras (1810-1873)

- instrumental introduction in mansuri mode on a 36/4 samah rhythm.
- tahrir presenting the mansuri mode sung to the interjection "
ay", starting from f up to g and descending to d using a bayat tetrachord and back to g with an emphasis on the saba tetrachord on g. (0:30)
- musical interlude on a 36/4 samah rhythm. (1:04)
- two verses in mansuri mode. (1:35)
- musical interlude on a 36/4 samah rhythm. (3:02)
- verses starting in bayat mode and ending in mansuri mode. (3:31)
- a verse in mansuri mode ending in a piece called Nahuft (rast on G) (5:07)
- return to mansuri on the words "
aman aman, bidadem" (5:26)
- music changes to bayat mode and 12/4 yugrug rhythm. (5:38)
- first meyana in husayni mode (on d') sung to the words "
way way, ya dost". (6:04)
- a verse in husayni mode (starting in rast and ending in bayat) ending with a return to mansuri. (6:18)
- musical interlude in hijaz mode and 12/4 yugrug rhythm. (6:56)
- a piece called mathnawi (hijaz on g) consisting of two verses, ending with the command "
aman aman, bidadem". (7:15)
- second meyana in husayni mode on d' ending with a piece called Arwah (bayat on d') sung to the words "
ya hali". (8:43)
- a measured piece called "Mthaltha" (bayat and hijaz modes) in three parts separated by musical interludes accompanied by the 12/4 yugrug rhythm and sung to the words "
amaney, burdem jun, layli baba babay, aman aman, yaba yabah, khurdem jun, bashem jun" (9:25)
- taslim in mansuri mode with a quick ascent to the upper g in bayat mode followed by a a descent to the tonic in mansuri mode to the words "
ay, ali mawla janemen". (10:18)

Vocals: ‘Abd al-Rahman Khidhr Sufar al-Bayyati (1925-1984)
Santur: Haj Hashim Muhammad al-Rejab (1921-2003)
Joza: Sha‘ubi Ibrahim Khalil al-A‘dhami (1925-1991)
Tabla: ‘Abd al-Razzaq al-Shibli

*


هو قاريء المقام المتميز عبد الرحمن بن خضر بن صفر البياتي المولود في بغداد محلة الفضل عام ١٩٢٥. غنى صبيا وكان المقام اول نمط من الغناء شغف به وراح يردده بين اترابه وعلى نطاق ضيق ولم تبرز موهبته وتتسع مساحة شهرته الا في غضون عام ١٩٣٩ فظهر على ساحة الغناء كواحد من قراء المقام الشباب. وفي عام ١٩٤١ غنى لاول مرة امام الاستاذ الكبير محمد القبانجي مقام الاوج ، فشجعه على المضي في الغناء ونصحه بضرورة المواصلة وتعلم المقامات وطرق ادائها وكان لتشجيع القبانجي له الاثر الكبير في الاستمرارية ومعرفة انغام المقامات حتى توسعت مداركه. و في عام ١٩٤٨ دخل الاذاعة ونجح في الاختبار من قبل القاريء المعروف رشيد القندرجي الذي كان مشرفا على المقام في الاذاعة آنذاك وكان المقام الذي اختبر به هو مقام الاورفه. وعبد الرحمن خضر يجيد اداء كافة المقامات العراقية ويؤديها بطريقة استاذه الروحي محمد القبانجي. توفي في بغداد عام ١٩٨٤