Related Posts with Thumbnails

Monday, October 15, 2012

مقام اورفة - عبد الرحمن خضر

Maqam Urfa
Abdul Rahman Khidhr and al-Chalghi al-Baghdadi

Baghdad, Iraq
c. 1960



مقام الاورفة من اداء قارئ المقام المرحوم عبد الرحمن خضر صفر البياتي من عقد الستينات مع فرقة الجالغي البغدادي (السنطور: الحاج هاشم محمد الرجب, الجوزة: شعوبي ابراهيم الاعظمي, الدمبك: ؟) ويقرأه مصورا على درجة الحسيني (لا) بقصيدة عبد الغفار الاخرس وهي نفس القصيدة التى قرأه بها محمد القبانچي ويوسف عمر. يبدأ بالتحرير بلفظة (امان اويلم) ثم يقرأ بيتين بنغم التحرير وهو الاورفة, ثم البيت الثالث يبدأ بنغم الاورفة وينتهي بقطعة الحجاز ديوان (جنس حجاز على الحسيني), ثم البيت الرابع بالاورفة ويدخل فيه وصلة من الصبا (مصورة على جواب البوسليك) على طريقة استاذه القبانچي وهي غير موجودة في مقام الاورفة, ثم البيت الخامس بالاورفة والسادس ايضا نغم اورفة ثم يعيده بقطعة الدشت (جنس بيات على الحسيني) التي يختصرها قبل العودة الى الاورفة, والبيت السابع يبدأ اورفة ويلمح الى قطعة الارواح (جنس بيات على جواب البوسليك) ويختمه بقطعة العشيش (جنس بيات على الحسيني) بلفظة (وياي وياي آخ آخ آخ),  ويعيد البيت الاخير بالاورفة ثم يختم بالتسليم الذي يختصره كثيرا هنا بالنزول من درجة جواب البوسليك الى درجة الحسيني وهي درجة القرار 

من لصب متيم مستهام * دنف في صبابة وغرام
لامه اللائمون في الحب جهلا * وهو في معزل عن اللوام
بين ورد ونرجس وبهار * وهزار وبلبل ويمام
لو ترشفت من لماه رحيقا * لشفاني من علتي وسقامي
من معيد علي ايام لهو * اعقبتنا عن وصلها بانصرام
وزمان مضى وعيش تقضى * ما ارى عوده ولو في المنام
مر والدهر فيه طلق المحيا * كمرور الخيال في الاحلام

Maqam Urfa recorded in the sixties by Abdul Rahman Khidhr Sufar al-Bayyati (1925-1984), a disciple of al-Qubbanchi, and al-Chalghi al-Baghdadi (santur: Haj Hashim Muhammad al-Rejab, joza: Sha'ubi Ibrahim al-A'dhami, dumbuk: ?) sung to a poem by Iraqi poet Abdul Ghaffar al-Akhras (d. 1872), which has also been used by Yusuf Omar and Muhammad al-Qubbanchi with the same maqam. The maqam is transposed here on A, which is a bit higher than usual.

- musical refrain in urfa mode to a 4/4 wahda tawila rhythm
- tahrir presenting the urfa melody sung to the words aman oylem (00:41)
- two verses using the melody of the tahrir, urfa mode, interspersed with musical refrains (01:30)
- third verse starting in urfa and ending with a piece called Hijaz Diwan (hijaz on A) (02:40)
- fourth verse starting in urfa mode and ending with a fragment of Saba (on e') (03:38) followed by a return to urfa (04:08)
- two verses in urfa mode interspersed with musical refrains (04:28)
- sixth verse repeated ending with the Dasht piece (bayat on A), abbreviated here (05:22)
- seventh verse starting in urfa, briefly alluding to the Arwah (bayat on e') and ending with a piece called Ushaysh (bayat on A) sung to the words wiyay akh akh akh (06:35)
- final verse repeated in urfa mode (7:32)
- taslim using the bayat with a quick descent from e' to the tonic A (07:46)

Vocals: Abdul Rahman Khidhr al-Bayyati (1925-1984)
Santur: Haj Hashim al-Rejab (1921-2003)
Joza: Sha'ubi Ibrahim Khalil (1925-1991)
Dumbuk: ?

No comments:

Post a Comment