Related Posts with Thumbnails

Friday, October 5, 2012

مقام اورفة - يوسف عمر في المقهى البغدادي

Maqam Urfa
Yusuf Omar

Live concert
Baghdad, Iraq
1984



مقام الاورفة من اداء يوسف عمر والجالغي البغدادي في تسجيل حي يقرأه بشعر عبد الغفار الاخرس ويصوره على درجة النوى (صول). يبدأ بالتحرير بلفظة (اويلم)ومجاله الموسيقي بين درجتى العجم والماهوران ويستقر على المحير. ويقرأ بيتين بنغمة التحرير ثم قطعة اللاووك ثم ثلاثة ابيات اخرى بنغمة الاورفة وتأتي قطعة الزازة الكردية بلفظة (دده ددي ددا اوغلم) ثم بيتين بنغمة الاورفة تنتهي بقطعة الارواح بلفظة (مدام) تتبعها قطعة العشيش بلفظة (وياي وياي آخ آخ آخ) ويختم المقام بالتسليم بالنزول الى القرار وهو درجة النوى

كـف المـلام فمـا يفيـد ملامي * الـداء دائي والسقام سقامـي
جسـدُ تعـوده الضنـا وحشاشة * ملئت بلاعج صبوة وغرامي
حتـى اذا حـار الطبيـب بعلتي * وقف القياس بها على الايهامِ
مايدري مامرض الفؤاد وما الذي * اخفيتــه عنـه مـن الالام
فأذا اخذت الكأس قلـت لصاحبي * العيش في دنيـاك كاس مدام

- instrumental refrain in urfa mode and a 4/4 wahda tawila rhythm
- tahrir presenting the urfa melody sung to the word oylem (00:35)
- a verse in urfa mode preceded by the word aman (01:15)
- taqsim on the santur in urfa mode (01:56)
- a verse in urfa mode followed by taqsim on the santur (02:39)
- a piece of Lauk sung to the interjection ouf (04:00)
- a verse in urfa mode repeated twice (04:15)
- a verse in urfa mode ending with vocal effects (06:57)
- a verse in urfa mode ending in a piece called Zaza (bayat on d') sung to the words dideh didey oghlem (08:06)
- a verse in urfa mode ending with modulation to hijaz on c' cut with vocal effects (09:38)
- verse repeated in urfa mode (11:40) ending with the brief Arwah piece (bayat on d') (12:07)
- Ushaysh piece (bayat on g) sung to the words wiyay akh akh akh (12:13)
- taslim descending to the tonic g using the bayat mode (12:28)

Vocals: Yusuf Omar Dawud al-Bayyati
Oud: Muhammad Sa'id
Santur: Wisam Ayub al-Azzawi
Joza: Muhammad Husayn Gumar
Daf zinjari: ?
Dumbuk: ?

No comments:

Post a Comment