Related Posts with Thumbnails

Wednesday, August 12, 2009

Taqsim Santur Maqam Awj - Hugi Pataw تقسيم سنطور مقام اوج - حوكَي پتو

Taqsim Santur - Maqam Awj and Peste
Hugi Pataw (1848-1933)

Baghdad, Iraq, c. 1925
78 rpm recording



- Taqsim (improvisation) on Iraqi santur in awj mode.
- Peste in awj mode. (2:30)

The Maqam Awj is derived from the Maqam Segah (sikah) and its tonic is on awj (B-half flat). It is sung to classical Arabic verses without any rhythmic accompaniment. It includes the following modulating pieces: Sufyan, Hakimi, Musta'ar, Mukhalaf Kirkuk, and Qadirbayjan.

تقسيم سنطور عراقي مقام اوج مع بسته من اداء الاسطه حوكَي پتو (١٨٤٨-١٩٣٣). تسجيل اسطوانه من العشرينات في القرن الماضي

مقام الاوج العراقي هو فرع من مقام السيكَاه، و يغنى بالشعر العربي الفصيح بدون اي ايقاع. تدخل فيه قطع السفيان، الحكيمي، المستعار، مخالف كركوك و القادر بايجان.

*

حوكَي پَتَو بن صالح بن رٍحمين ولد ببغداد في محله الطاطران سنة ١٨٤٨ م و توفي فيها في يوم الاثنين ٢٧ شباط سنة ١٩٣٣م. كان من مشاهير السنطوريين و كان له جوق خاص بالجالغي البغدادي اشتغل به مع احمد زيدان و حسن الشكرجي و خليل رباز و الحاج جميل البغدادي و يوسف حوريش. و اخذ حوكَي اصول العزف من محمد بن صالح السنطورجي، و اخذ منه ابنه يوسف بتو. وقد عرف في اسره بتو استعداد فائق للعزف على السنطور البغدادي. (الشيخ جلال الحنفي - اعلام الغناء البغدادي

Hugi Pataw bin Salih bin Rahmain was born in the Tatran district of Old Baghdad in 1848. Pataw was one of the most famous santur performers in the modern history of this instrument in Iraq. He learned from Muhammad bin Salih al-Santurachi (born late 18th century) and headed chalghi bands to accompany some of Baghdad's best singers during the 19th and early 20th centuries, such as Ahmed Zaydan, Hasan al-Shakarchi, Khalil Rabbaz, Hajj Jamil al-Baghdadi, and Yusuf Huryesh. He famously performed for the Egyptian singer Umm Kulthum at the residence of Yusuf Za'rur when she visited Iraq shortly before his death in Baghdad on February 27, 1933.

No comments:

Post a Comment