Related Posts with Thumbnails

Wednesday, October 3, 2012

شعوبي ابراهيم - مقام اورفة وياهل المروة Maqam Urfa - Sha'ubi Ibrahim

Maqam Urfa and Yahl il Muruwwa
Sha'ubi Ibrahim al-A'dhami

Baghdad, Iraq



مقام اورفة وبستة يا اهل المروة شلون اداء الاستاذ شعوبي ابراهيم خليل الاعظمي والتخت البغدادي. ويبدو ان تحرير المقام والبيت الاول مقطوع من التسجيل. بعد قراءة الابيات الاولى بنغم الاورفة يعمل قطعة الحسيني في البيت الرابع ويتبعها مباشرة بقطعتي الارواح والعشيش بلفظة وياي آخ آخ آخ وفي البيت السادس قطعة دشت قصيرة ثم قطعة حجاز ديوان في البيت السابع ويعود الى الاورفة في ثلاثة ابيات اخرى ثم التسليم بالبيت الاخير. الشعر تخميس لقصيدة لاحمد شوقي

ظبية في جمالها هيفاء * فعيون فمقلة زرقاء
مدحوها ومدحهم إغراء * خدعوها بقولهم حسناء
والغواني يغرهن الثناء

بلحاظ أصابت القلب سهما * في هواها تحمل الصب هما
قد دعتني بغير ما أتسمى * ما تراها تناست اسمي لمّا
كثرت في غرامها الأسماء

تركتني أنا المشوق المتيم * وفؤادي في ذكرها يترنم
كيف تنسى ولبها يتوهم إن * رأتني تميل عني كأن لم
يك بيني وبينها أشياء

لا تلمني فأنني لا ألام ذو * شجون بغنجها مستهام
تتهادى وثغرها بسام * نظرة فابتسامة فسلام
فكلام فموعد فلقاء

Maqam Urfa and peste Yahl il Muruwwa Shlon by Sha'ubi Ibrahim and the Baghdadi Takht from Iraqi television, probably in the late seventies. The sung poetry is a takhmis of a qasida by Egyptian poet Ahmed Shawqi (1868-1932). The maqam is transposed on G.

- tahrir and first verse missing from recording.
- taqsim on qanun in urfa mode (00:00)
- a verse in urfa mode (00:25)
- taqsim on the ney in urfa mode (00:50)
- two verses in urfa mode (01:25)
- taqsim on the santur in urfa mode (02:01)
- instrumental refrain in urfa mode and 4/4 wahda tawila rhythm (02:30)
- a piece called Husayni (rast on c' and bayat on d') (02:55)
- return to urfa (03:15) followed by the Arwah piece (03:20)

- a piece called Ushaysh (bayat on g) sung to the words wiyay, wiyay, akh akh akh (03:28)
- instrumental refrain starting in bayat and ending in urfa (03:40)
- a piece called Dasht (bayat on g) consisting of a sung verse (04:03) 
- a piece called Hijaz Diwan (hijaz on g) (04:53)
- return to urfa mode (05:11)
- taqsim on qanun starting in husayni and modulating to hijaz and ending with a return to urfa (05:25)
- three verses in urfa mode (06:14)
- taslim, slightly abbreviated here, with a descent to the tonic g using a bayat tetrachord (07:35)
- Ancient Baghdadi peste in bayat mode and 6/4 sengin sama'i rhythm (07:48)

Vocals and joza: Sha'ubi Ibrahim Khalil al-A'dhami
Santur: Abdallah Ali
Qanun: Hasan al-Shakarchi
Nay: Khudhr Elias
Oud: Muhammad Sa'id
Dumbuk: Abdul Razzaq Majid al-Shibli
Daf zinjari: Ali al-Dabbu
Naqqara: Kan'an Muhammad Salih

3 comments:

  1. You used to have on the blog some explanations and translations into English. Is it possible to bring that back, for those of us whose level of Arabic is below what it should be?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous, yes I will make sure to add notes in English as well in the future. I never got much feedback for it so I thought it was probably unnecessary. Thanks for the reminder.

      Zeyad

      Delete