Related Posts with Thumbnails

Sunday, August 1, 2010

‘Abdul Rahman Khidhr عبد الرحمن خضر

Maqam Mansuri
‘Abdul Rahman Khidhr

Baghdad, Iraq, 1960s.



مقام المنصوري من اداء قارئ المقام عبد الرحمن خضر البياتي (١٩٢٥-١٩٨٤) وفرقه الچالغي البغدادي (السنطور: الحاج هاشم محمد الرجب، الجوزه: شعوبي ابراهيم الاعظمي، الطبله: عبد الرزاق الشبلي)، تسجيل اذاعي من الستينات. التسجيل من اعداد الاخ عمر كامل. القصيده للشاعر عبد الغفار الاخرس

شفها السير والاسى والغرام * و برأها الانجاد والاسهام
فترفق بها فأن حشاها * لو تأملتها جوى و غرام
يوم لاح الحمى فقلت لصحبي * هذه دارهم و تلك الخيام
فنثرنا من الهوى عبرات * فحسبنا ان الدموع ركام
كلمتنا الديار و هي سكوت * ان بعض السكوت كلام
ظعن الركب ضحوه وأراني * لم يطب لي بعد الحبيب مقام

Maqam Mansuri, classical poem by ‘Abd al-Ghaffar al-Akhras (1810-1873)

- instrumental introduction in mansuri mode on a 36/4 samah rhythm.
- tahrir presenting the mansuri mode sung to the interjection "
ay", starting from f up to g and descending to d using a bayat tetrachord and back to g with an emphasis on the saba tetrachord on g. (0:30)
- musical interlude on a 36/4 samah rhythm. (1:04)
- two verses in mansuri mode. (1:35)
- musical interlude on a 36/4 samah rhythm. (3:02)
- verses starting in bayat mode and ending in mansuri mode. (3:31)
- a verse in mansuri mode ending in a piece called Nahuft (rast on G) (5:07)
- return to mansuri on the words "
aman aman, bidadem" (5:26)
- music changes to bayat mode and 12/4 yugrug rhythm. (5:38)
- first meyana in husayni mode (on d') sung to the words "
way way, ya dost". (6:04)
- a verse in husayni mode (starting in rast and ending in bayat) ending with a return to mansuri. (6:18)
- musical interlude in hijaz mode and 12/4 yugrug rhythm. (6:56)
- a piece called mathnawi (hijaz on g) consisting of two verses, ending with the command "
aman aman, bidadem". (7:15)
- second meyana in husayni mode on d' ending with a piece called Arwah (bayat on d') sung to the words "
ya hali". (8:43)
- a measured piece called "Mthaltha" (bayat and hijaz modes) in three parts separated by musical interludes accompanied by the 12/4 yugrug rhythm and sung to the words "
amaney, burdem jun, layli baba babay, aman aman, yaba yabah, khurdem jun, bashem jun" (9:25)
- taslim in mansuri mode with a quick ascent to the upper g in bayat mode followed by a a descent to the tonic in mansuri mode to the words "
ay, ali mawla janemen". (10:18)

Vocals: ‘Abd al-Rahman Khidhr Sufar al-Bayyati (1925-1984)
Santur: Haj Hashim Muhammad al-Rejab (1921-2003)
Joza: Sha‘ubi Ibrahim Khalil al-A‘dhami (1925-1991)
Tabla: ‘Abd al-Razzaq al-Shibli

*


هو قاريء المقام المتميز عبد الرحمن بن خضر بن صفر البياتي المولود في بغداد محلة الفضل عام ١٩٢٥. غنى صبيا وكان المقام اول نمط من الغناء شغف به وراح يردده بين اترابه وعلى نطاق ضيق ولم تبرز موهبته وتتسع مساحة شهرته الا في غضون عام ١٩٣٩ فظهر على ساحة الغناء كواحد من قراء المقام الشباب. وفي عام ١٩٤١ غنى لاول مرة امام الاستاذ الكبير محمد القبانجي مقام الاوج ، فشجعه على المضي في الغناء ونصحه بضرورة المواصلة وتعلم المقامات وطرق ادائها وكان لتشجيع القبانجي له الاثر الكبير في الاستمرارية ومعرفة انغام المقامات حتى توسعت مداركه. و في عام ١٩٤٨ دخل الاذاعة ونجح في الاختبار من قبل القاريء المعروف رشيد القندرجي الذي كان مشرفا على المقام في الاذاعة آنذاك وكان المقام الذي اختبر به هو مقام الاورفه. وعبد الرحمن خضر يجيد اداء كافة المقامات العراقية ويؤديها بطريقة استاذه الروحي محمد القبانجي. توفي في بغداد عام ١٩٨٤

No comments:

Post a Comment